onsdag 14 juli 2010

Krönika:Bli medveten!

Krönika publicerad i Söderhamns Kuriren 2010-07-14.
Varje år får du i dig sex kilo tillsatser genom alla livsmedel du konsumerar.

Till sitt försvar säger industrin att dessa E-ämnen behövs för att konservera maten. Men den ursäkten håller inte eftersom andelen tillsatser med en konserverande effekt är alldeles för låga. Resten är kosmetiska eller smakförhöjande (det behövs eftersom all mat går i genom så många processer i industrin att de tappar både sitt aptitliga utseende och sin goda smak).

Trendig och matnördig som jag är har jag givetvis läst journalisten Mats-Eric Nilssons böcker ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara”. Han är lite av min husgud nuförtiden, eller i alla fall min köksgud. När hans böcker kom in så åkte mycket ut, både i kylskåpet och i skafferiet.

Men eftersom jag är svensk så tycker jag att det mesta kan läggas på en ”lagom-nivå”. Så för mig handlar det inte om att bli extrem och vägra tillsatser, för mig handlar det om att bli medveten.

En sak är säker: livsmedelsbranschen tänker inte på ditt bästa. De gör allt de kan för att tjäna in det där extra öret på din färdigköpta hamburgare, oavsett om allt heter det röda färgämnet E120, det syntetiska antioxidationsmedlet E312 eller sötningsmedlet E952. Det sistnämnda var förbjudet i Sverige fram till vår ingång i EU och i USA är det helt förbjudet sedan 1969 eftersom det har visat sig ge cancer på urinblåsan hos försöksråttor. Du hittar det bland annat i desserter, drycker, lättrockrad sylt och kosttillskott.

För vi lever i en värld där oliverna färgas svarta för att tid kostar pengar, där skinkan är i hoptryckt kött med en tillrättalagd fettsträng, där grillränderna på din färdiga biff är perfekt målade och där ord som ”färsk” och ”äkta” används i en alldeles för vid bemärkelse.
För om du tänker efter, hur mycket ost kan det vara i en ostdipp om den kan stå oberörd på i rumstemperatur och hålla i ett år? Hur kan den äkta vaniljglassen kosta 34.50 kronor om den innehåller vaniljstång direkt från Madagaskar?

Känns det okej att äta en skagenröra med 26 tillsatser så gör det. Det är ditt val. Men gör det valet medvetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar