tisdag 28 september 2010

Svampplockning med pappa i Hälsingeskogarna

Foto: Tina Fallgren

Jag var hemma i Hälsingland i helgen. När söndagen kom med ett soligt höstväder passade pappa och jag på att ta en promenad i skogen efter kantareller. Allt regn (och lite sol däremellan) hade gjort susen för vi fyllde snabbt våra korgar.

Pappa är värsta svampfantasten! Ända sen jag var liten har han dragit med mig på sina svampjakter - minst en gång per år, oftast fler. Pappa är under svampsäsongen ute i skogen flera gånger i veckan, oftast flera timmar varje gång. Alla timmar i skogen kan både bero på kärleken till naturen, lyckad svampjakt eller att han har gått vilse. 

Min korg.

Vad gör man då med svampen?
I min familj förväller vi och fryser in det mesta. Men det finns inte mycket som slår att efter en lyckad skogspromenad hårdsteka kantareller i smör och äta på nyrostade smörgåsar.
Eller testa Leila Lindholms kantarelltoast med smak av konjak, receptet hittar du här.

Oftast äter vi svampen till mammas underbara älgstek som är ett måste på alla familjemiddagar. Smörstek svampen och blanda ner i gräddsåsen till en fläskfilé nästa gång du bjuder på mat, servera med kokt potatis och du har en given succe! Receptet har du här.

Att koka en svampsoppa är både enkelt och väldigt gott, även värmande i ett kyligt höstväder. Toppa med hårt stekta baconbitar. Receptet hittar du här.

Eller en Kantarell- och Cheddarpaj - här.
Eller en Pasta med kantareller och skinka - här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar