onsdag 12 maj 2010

Hur ska fisken tillagas?

Foto: här
Källa: Hälsokokboken av Ulrika DavidssonFisk är både gott och nyttigt, men värms den för mycket så blir det både lätt torrt och smaklöst. Här kommer några tips!

Undrar du vilken fisk som du ska välja? Läs mitt tidigare inlägg här.
Eller på Världsnaturfondens hemsida här.

Koka:
Svårt att ange exakt tid eftersom det beror på fiskens storlek och tjocklek samt vilken fisk det är. En tumregel är att det är klart när fiskköttet börjar bli vitt (eller rosa). Här kommer några ungefärliga koktider, tjockleken är den tjockaste delen på fisken.

2 cm - ca 3 min
3 cm - ca 4-7 min
4 cm - 8-11 min
5 cm - 12-20 min
6 cm 18-25 min

Grilla:
Bäst är att grilla feta fiskar som lax, tonfisk, forell, röding, havskatt, marulk eller hälleflundra. En magrare fisk bör marineras före tillagning. Har fisken löst kött kan du lägga det i folie och placera på grillen.

Steka:
Generella regler är:
tunna filéer: 1-2 minuter per sida
Tjocka filéer och kotletter: 3-5 min per sida.

Ugnsbaka:
Det är bäst att tillaga en hel fisk, eller filéer eller kotletter i ugnen. Tänk på att fisken blir som godast om du tillagar på låg temperatur, våga sänk till 90 grader. Känn emd en gaffen, fisken är klar när köttet lossnar lätt från benet och är genomskinligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar