söndag 9 maj 2010

Jordärtskockssoppa med prosciuttochips

Foto: Tina FallgrenIgår testade jag en, för mig, ny råvara - jordärtskocka. En knöl som har en frisk och söt smak. Receptet hämtade jag av Niklas Ekstedt, men jag satte en egen touch på soppan.

Smakerna som en rostning av jordärtskockorna tillsammans med löken ger är fantastiska. För att balansera upp den söta soppan blandade jag i lite vit balsamvinäger med champagnesmak. Till det rostade jag prosciuttochips, skinkans sälta gjorde sig bra till soppan och gav lite tuggmotstånd. Servera soppan som en förrätt eller ät till lunch.

Jordärtskockssoppa (för 2 portioner)
1/2 kg jordärtskockor, skalade
1 gul lök
0,25 liter mjölk
1 dl grädde
vatten
olja
balsamico med champagnesmak
salt och peppar

Skär lök och jordärtskockor i mindre bitar och rosta dem i ugn med lite olja på 200 grader i ca 45 min. Häll mjölk och grädde i en kastrull och låt koka med de rostade jordärtskockorna och löken på låg värme i ett par minuter. Mixa soppan slät och smaksätt med salt, peppar och balsamvinäger.

Niklas recept hittar du här.

Prosciuttochips
Gör gärna parmachipsen i förväg. Om de går sönder kan du bryta dem i bitar och dekorera soppan med dessa. Lägg 4 skivor parmaskinka på en bakplåtspapperklädd plåt och torka i ugnen, 150°C, i ca 5 minuter. Låt svalna på papper.

Niklas recept hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar