onsdag 19 maj 2010

Potatissallad med lax

Foto: Tina Fallgren
Potatissallad är somrigt och väldigt enkelt att blanda ihop. Det här receptet hittade jag på DN.se. Så receptet nedan med måtten kommer därifrån, gör blandningen som du vill.
Jag bytte ut den varmrökta laxen mot laxfiléer som jag grillade i min grillpanna (gjutjärn) och smaksatte med salt, peppar och citron. Blanda ner purjolöken och spenaten precis innan servering.

Potatissallad med lax
600 g liten potatis, till exempel ”Smått och gott”
400 g varmrökt lax
½ purjolök
1 msk rapsolja
80 g färsk babyspenat

Dressing:
1 msk vitvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
½ dl finhackad dill
2 msk rapsolja
½ dl vatten
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Koka potatisen och stek laxen. Blanda ihop dressingen.
2. Strimla purjolöken, skölj spenaten. När laxen är klar, salta, peppra och pressa över citron.
3. Häll av potatisvattnet, låt potatisen svalna någon minut.
4. Skär potatisen i mindre bitar och lägg dem i en skål med purjolök, spenat och dressing. Blanda försiktigt och lägg upp på ett fat. Dela laxen i mindre bitar och blanda ner.

1 kommentar:

  1. Oj så gott det där såg ut! Det där receptet måste jag komma ihåg! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera