måndag 1 februari 2010

Köttbullar med potatismos och gräddsås

Foto: Svegro

Idag blev det en klassiker:
Köttbullar med potatismos och gräddsås.

Till potatismosen väljer jag givetvis en mjölig potatis. För att förkorta koktiden så skär jag potatisarna i mindre bitar. När de är potatisen är mjuk vispar jag ihop den med mycket mjölk, för att få den fluffig, och avslutar med ett gott himalayasalt.

I köttbullssmeten har jag gul lök, vitlök, svartpeppar, salt och grädde. Detta steks i smör och rapsolja. När köttbullarna har fått fin färg och är genomstekta lägger jag dem på ett fat. Jag lägger i lite gul lök i pannan och steker på, häller sedan på grädde, kinesisk soja, salt och svartpeppar tills jag fått den smaken jag vill ha. Därefter blandar jag i köttbullarna i stekpannan igen.

*Om man vill ha ett fint potatismos med blålila färg passar potatissorten Blå kongo utmärkt. Se bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar