söndag 29 augusti 2010

Favorit i repris: Jordärtskockssoppa!

Foto: Tina Fallgren

Härliga jordärtskockor!

Jag har lagat jordärtskockssoppa förut. Det här inlägget får fungera som en påminnelse att äta denna korgblommiga växten. De ser inte så spännande ut så det är lätt att missa de i affären. Men det är ett misstag, de är fantastiskt goda.
Receptet är Niklas Ekstedts, det hittar du här.

Av en händelse hade jag en skål med körsbär i köket när jag lagade soppan, så jag skar ner lite körsbärsbitar i den färdiga soppan vid servering - förvånansvärt gott!

Jordärtskockssoppa (för 2 portioner)
1/2 kg jordärtskockor, skalade
1 gul lök
0,25 liter mjölk
1 dl grädde
ca 1 dl vitt vin/balsamico med champagnesmak
salt och peppar
körsbär/skinka

Skär lök och jordärtskockor i mindre bitar och rosta dem i ugn med lite olja på 200 grader i ca 45 min eller tills de är mjuka. Häll mjölk, vin och grädde i en kastrull och låt koka med de rostade jordärtskockorna och löken på låg värme i ett par minuter. Mixa soppan slät och smaksätt med salt, peppar (och ev balsamvinäger).

Om du har proscuttioskinka kan du lägga de på en plåt och torka till chips i ugnen på 175 grader, några minuter. Låt de svalna något så stelnar de till. Bryt ner i soppan, sältan balanserar upp soppans sötma.
Eller skär ner några bitar körsbär för att bryta av den söta soppan med något fräscht.

God jordärtskockssoppa med färska körsbärsbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar