söndag 22 augusti 2010

Min systers underbara paprikagryta!

Foto: Tina FallgrenProblemet när man lagar något galet gott utan att följa ett recept är att det blir svårt att laga till det igen. I somras smakade jag en gryta hos min syster som var så god att smaklökarna shakade loss totalt.

När jag skulle försöka mig på samma gryta blev resultatet väldigt gott men inte lika gott som syrrans. En av anledningarna var att jag använde nötfärs istället för högrev, eftersom det var vad jag hade hemma i frysen. De andra anledningarna vet jag inte än.

Men min verson av min sysers gryta blev tillräckligt god för att få en varm rekommendation. Här kommer receptet.

Syrrans paprikagryta
3 paprikor, röda och gula
1 gul lök
vitlök
2 köttbuljongtärningar
vatten
500 g högrev/500 g köttfärs
1 citron
tomatpuré
tomater (funkar med krossade tomater)
grädde
morötter
franska örter
mycket soja
1 röd chili
svartpeppar (minska om du inte vill ha den stark)
salt
bacon
champinjoner

1. Stek köttfärsen i en gjutjärnsgryta, krydda med soja. Om du har högrev, skär i mindre bitar, bryn det så att det får färg och smaksätt med soja.
2. Strimla paprikorna, skär tomaterna i mindre bitar. Skär ner chili, gul lök, vitlök, slanta morötter. Blanda allt i gjutjärnspannan.
3. Lägg i köttbuljongtärningarna, häll på vatten så att det nästan täcker allt och låt det koka i ca 30 min om du har nötfärs. Ca 1-2 tim om du har högrev.
4. Stek bacon och champinjoner och blanda ner i grytan precis innan servering. Krydda och smaka av med citron, salt, kryddor och peppar.
5. Servera alternativt med råris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar