tisdag 9 mars 2010

Tomatsås

Foto: Tina Fallgren
Idag unnade jag mig lite extra tid i köket och resultatet blev en tomatsås. Jag såg den på Niklas mat och den blev lika god som jag hade tänkt mig, om inte godare! Genom att rosta grönsaker och rotfrukter i ugnen så får man fram fantastiska smaker. Enligt Niklas blir såsen ännu godare om man använder sig av lite mjukare grönsaker så det är bara att rensa kylskåpet.

Ingredienserna kan man varierar som man vill men basen är tomat. Jag vet inte vad jag tänker använda tomatsåsen till än, men Niklas rekommenderar att ha den som bas i en köttfärssås, en soppa eller en pastarätt. Perfekt att frysa in och ta fram när man har ont om tid, snabbt och lyxigt med en hemmagjord tomatsås!

Tomatsås
1 röd stor paprka
1 orange stor paprika
3 tomater
i chili
2 gula lökar
1 hel vitlök
1 morot
Nästan en hel förpackning passerade tomater
salt
vitvinsvinäger

1. Sätt på ugnen på 150-175 grader.
2. Skär alla grönsaker på mitten. Låt skalet sitta kvar på både vitlöken och den gula löken eftersom smaken stannar kvar bättre då. Skiva moroten i slantar.
3. Bred ut allt på en blåt med bakplåtspapper, ringla över olja.
4. In i ugnen ca 1-1,5 timme.
5. När det är klart, låt det svalna en stund. Skala sedan lökarna och ta bort skinnet på paprikorna och tomaterna.
6. Blanda allt i en kastrull med passerade tomater och mixa med en stavmixer. Smaka av med salt och vitvinsvinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar