torsdag 11 mars 2010

Så luras vi att handla i mataffären

Foto: härHär kommer ytterligare ett inlägg från matprogrammet Landet brunsås (avsnitt 5). Erik Haag går runt i en mataffär tillsammans med Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring, och får en lektion i hur vi luras att komma ut med mer varor från affären än vi från början hade tänkt.

De flesta mataffärerna bygger på samma grundstruktur men det skiljer sig lite mellan större och mindre. I de senare placerar man ofta frukt och bröd först eftersom det både doftar gott och ser frestande ut med färger. I större affärer placerar man ofta ett hinder vid ingångens mitt. Båda placeringarna har syftet att förhindrar att kunderna springer igenom mataffären och endast handlar mjölkpaketet och skinkar som de kom dit för att handla.

Eftersom affären vill exponera så många varor för oss kunder som möjligt är inte affärerna uppbyggda i en lång korridor, istället får vi gå i kringelkrokar för att komma fram med en stor vagn. Ofta är korgar utplacerade på höger sida (de flesta av oss är högerhänta), från vilka vi lätt kan plocka på oss ett paket billiga värmeljus.

En så kallad gavelexponering innebär att en gavel på en hylla fylls av en enda produkt, exempelvis ketchup av ett visst märke. Vi får uppfattningen att just den här varan är billigare och resultatet av detta enkla trick blir att vi väljer just det märket. Det är ett exempel på ett av affärernas bästa säljknep.

E n så kallad ”hyllvippa” (se bild), en informationslapp som sticker ut från hyllan, ökar försäljningen av en viss vara med 30-40 % jämfört med om det inte skulle finnas någon till just den produkten.

1 kommentar:

  1. Tack för kommentarerna sötnos.
    Och jag skulle inte missa din födelsedagsfest för allt i världen :) Ses på lördag!

    SvaraRadera