tisdag 2 mars 2010

God risrätt

Foto: här
Jag gjorde den här maträtten i somras när jag behövde mat med bra energi till
mina matlådor. Receptet är hämtat från boken Gå ner i vikt och rena kroppen med Detox med Ulrika Davidsson, med lite egna ändringar. Jag har adderat räkorna men tagit bort ingredienser som vildris, morot och bladpersilja. Jag blandar i paprikorna i blandningen istället för att servera risblandningen i paprikor. Det är enkelt att göra, den kan lätt göras i stor mängd och är även lätt att variera, t ex med varor från både kylskåpet och frysen.

Risrätt
2 port

frysta räkor
1/2 rött ris
1/2 råris
1/2 dl kärnfria gröna oliver
1/2 dl svarta kärnfria oliver
1/2 vitlöksklyfta
1/2 liten gul lök
1 msk olivolja
1 burk majs
2 msk pinjenötter
röd paprika
örtsalt efter smak
ev chili

1. Sätt riset på kokning.
2. Stek räkorna i ett örtsalt du tycker om, jag valde Eldigt örtsalt av Renée Voltaire, både för smaken och för hettan.
3. Hacka lök, vitlök, paprika och oliver. Stek ihop med majsen och pinjenötterna några minuter. Om du valt att ha md chili, blanda även i det.
4. Häll på riset och blanda , stek. Blanda även i räkorna. Smaka av med örtsaltet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar