måndag 5 april 2010

Glutenfritt fröbröd

Foto: Tina FallgrenRecept hämtat från Ulrika Davidssons Gå ner i vikt och rena kroppen med Detox. Det blev ett saftigt bröd med mycket smak av morot. Ät bröden till en soppa eller till frukost. Det går jättebra att frysa in dem.

Till rivningen av morötterna använde jag min matberedare och för mixningen av fröna använde jag en elektrisk kaffekvarn.

Fröbröd
1 kg morötter
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och riv morötterna fint och lägg i en skål. Mixa alla frön tillsammans med 3 dl av de rivna morötterna. Blanda ner allt i skålen med morötter. Knäck äggen i en annan skål och vispa ihop. Tillsätt äggen i skålen med morötter och frön och blanda ihop. Forma degen till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö över sesamfrön och grädda i cirka 60 minuter. Låt bröden svalna och ät.

*Till rivningen av morötterna använde jag min matberedare och för mixningen av fröna använde jag en elektrisk kaffekvarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar