Publicerad i Söderhamns Kuriren
2010.07.03
"Den tryckta informationen från producenter betyder allt och den egna näsan inget"
Citatet är Mats-Eric Nilssons, författare till böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" (som alla som någonsin sätter sin fot i en mataffär borde läsa) och handlar om datummärkningen på våra matvaror.
Citatet är Mats-Eric Nilssons, författare till böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" (som alla som någonsin sätter sin fot i en mataffär borde läsa) och handlar om datummärkningen på våra matvaror.
Faktum är att vi svenskar slänger 5 kilo mat i veckan per hushåll, det blir 260 kilo slängd mat per år. Det är onödigt, både rent ekonomiskt och dessutom ett fruktansvärt slöseri med våra råvaror.
Jag är inte uppväxt med datummärkning. Eller jo, det fanns på våra matvaror också men med en mamma som alltid har använt luktsinnet, känseln och smaken för att avgöra matvarornas skick har det inte funnits i min värld att man låter myndigheterna och producenterna bestämma om vår mjölk är bra eller dålig. Märkningen ska ju faktiskt bara fungera som en rekommendation.
I och med att datummärkningen kom in så åkte någonting annat ut – vår kunskap. Den basala kunskapen om hur ett bröd ska kännas, hur en köttbit ska lukta och hur en tomat ska se ut när den är perfekt mogen. Vi har glömt att man faktiskt kan ta tillvara på lite sur grädde (perfekt till kubb-bakningen) och på aningen gammalt bröd (kan rivas ner till ströbröd förutsatt att det inte är industribakat).
Givetvis är datummärkning bra - om det används på rätt sätt. Men ibland kan det också bli fel. Visste du till exempel att äggens märkning utgår från att du förvarar dem i rumstemperatur? Ställer du dina ägg i kylen håller de sig faktiskt en hel månad till. (Och förresten, om du knäcker dina ägg så lovar jag att du märker på lukten om de är dåliga).
Men det är inte lätt att utreda livslängden när alla matvaror är inpackade så att man varken kan känna eller lukta på dem och eftersom det mesta är överfyllt med tillsatser som ger ett kosmetiskt lyft är det svårt att se på en skinka när den inte mår bra. Tur att man kan använda sig av det där som kallas sunt förnuft, att våga lita på sin egen näsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar