Källa: DN – Märkesdjungeln gör att konsumenter kan känna en viss förvirring. En ny tendens är att företag självutnämner sig som miljövänliga med egna märken och påståenden. Det finns i dagsläget ingen svensk myndighet som ser över att det finns ett verkligt värde i varumärket, säger Jan Bertoft på Sveriges konsumenter, som är en ideell paraplyorganisation med trettio medlemsorganisationer till DN.
DN skriver i dag om märkning inom livsmedelsindustrin. Här kommer några punkter man kan tänka på, tips som är bra för dig och för miljön.
- Håll dig till oberoende märken som Krav, Bra miljöval och EU-ekologiskt.
-Tänk på att märkningen "närodlat" inte säger någonting om hur mycket bekämpningsmedel man har använt.
- När du ska handla fisk kan du gå på märken MSC (Marine stewardship council) , Krav- eller Närfiskat.
– Enklast är att hålla utkik efter närfiskad fisk. Vi har exempelvis små laxkvoter i Sverige, och om man inte hittar svensk färsk lax ska man välja den norska, som är den mest närfiskade. Fisk ska helst inte vara fryst eftersom det oftast innebär långa transporter och fryskylar som drar mycket energi, säger Bengt Ingerstam till DN.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar