torsdag 24 juni 2010

Midsommarkrönika

I går gick min krönika om midsommarmat i Söderhamns Kuriren.

Svensk husmanskost på midsommar

Vi svenskar har de senaste decennierna varit väldigt öppna för att släppa in nya matkulturer i vårt kök. Rätter som italiensk risotto, mexikansk tacos, ungersk gulasch och japansk sushi har fått självklara platser i våra mathjärtan (och magar).

För att inte tala om pizzan som idag princip kan räknas till den svenska husmanskosten, iallafall på söndagarna. Och peston, fetaosten och ayvar relishen hanterar vi som om vi vore uppväxta med dem.

Men det finns två dagar varje år när det känns otänkbart för oss svenskar att servera en indisk korma eller en thailändsk röd currygryta – på julafton och på midsommarafton. Helt plötsligt blir vi otroligt svenska smaklökarna och vill bara hänge oss åt våra nordiska smaker. Rökt, inlagt och gravat. Och till det är det färskpotatis med den största klicken smör och en söt jordgubbstårta som gäller, ingenting annat.

Den här konservatismen påverkar i allra högsta grad även drycken, för vem skulle komma på att dricka någonting annat än svensk snaps på midsommar till Helan går?

Matnörd som jag är gör sådant här mig lite lycklig, lika lycklig som stolt blir jag över de svenska smakerna när jag läser Jamie Olivers senaste kokbok Jamie does. Han gör sex matresor och en går till Stockholm. Och såklart älskar han de svenska smakerna, han till och med rekommenderar surströmmingen (om inte för smaken så för helhetsupplevelsen som lukten ger).

Jamie beskriver oss svenskar som bland de bästa i världen på att konservera mat och han använder ord som ”intelligent”, ”stilfullt” och ”rent” om den svenska husmanskosten. I en intervju berättar han att den svenska matkulturen var den som överraskade honom som allra mest.

Även om jag själv älskar en krämig risotto, äter tacos vissa fredagar och använder min gjutjärnsgryta för att tillaga en god gulasch är det svenskt som gäller på midsommar.
Så imorgon drar vi upp färskpotatisen ur landet, öppnar sillburken och sockrar på jordgubbarna lite extra.
Det är ju trots allt bara midsommar en gång om året.

Trevlig och smaklig midsommar!


1 kommentar: