söndag 24 januari 2010

Johannas falafel

Foto: Saltåkvarn

Jag fick ett recept på falafel av min kompis Johanna när jag var där sist, det testades idag och blev verkligen jättegott. Förberedelserna började redan igår med blötläggning. Det går ju bra med konserverade också men det blir helt klart godare smak på kikärtorna när man har kokat själv. Persiljan hoppade jag över för jag hade ingen hemma.

Falafel
1 burk kikärtor (ca 400 gram)
1 gul lök
1 pressad vitlök
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
1/d dl persilja
2 krm sambal
2 msk majsstärkelse
3 msk rapsolja

Skölj kikärtorna och låt rinna av. Skala och hacka löken. Mixa kikärtor, lök, pressad vitlök, spiskummin, salt, persilja, majsstärkelse och 1 msk olja. Forma smeten till bollar och stek ca 2 minuter på varje sida i resten av oljan.
Yoghurtsås
Blanda naturell yoghurt med mynta eller vitlök

Serveringsförslag till falafel
- i pitabröd med sallad och vitlökssås
- till en sallad
- med ris och vitlökssås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar