tisdag 1 mars 2011

Projekt Damma av mina kokböcker

En av mina svagheter är kokböcker. Min senast inköpta är som den där galet bra skönlitterära boken för mig, den som man inte kan lägga ifrån sig när man väl har öppnat pärmarna. Och jag behandlar den likadant. Släpar med den oftast alldeles för stora och tunga kokboken på pendeltåg, tunnelbana, buss, till min pojkvän, till vänner, och hem till mamma och pappa i Hälsingland.

Men det är ofta jag läser, blir inspirerad och sedan ställer min nyinköpta kokbok i hyllan med de andra. Tar fram och bläddrar i den ibland men ställer sedan tillbaks den igen bland de andra på hyllan.Ibland lagar jag några maträtter ur den men oftast fungerar mina kokböcker mest som just inspiration och läsning. Så jag tänkte skärpa mig.

Hur då? Jo, jag tänkte välja ut en eller två kokböcker åt gången och laga ett antal rätter ur varje, ibland helt enligt recept, ibland med en egen touch. När jag känner mig klar med denna bok/dessa kokböcker så förflyttar jag mig sidledes i kokbokshyllan och väljer ut någon annan.

Först ut är Leila Lindholms Leilas guldkant på vardagen och Per Morbergs Morberg: scenen, livet och konsten att laga mat.

     Foto: här
Foto: här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar