måndag 7 mars 2011

Koka din egna räkbuljong

Foto: Tina Fallgren
Som jag har funderat på att koka en egen buljong, hur gör man? Hur går det egentligen till? Och blir det så bra som alla säger? Igår när vi hade lagt in pastan för att vila en halvtimme i kylskåpet så hade jag en stund över. Det var då det hände, jag kokade min första räkbuljong - och himmel vad god den blev!

En enda tanke for igenom mitt huvud - varför har jag inte gjort detta tidigare! Anledningen är såklart att jag, som de flesta andra, har fått för nig att det skulle vara krångligt och jobbigt. Jag har inga exakta mått på någonting, men det känns som ett projekt som är svårt att misslyckas med. Det enda misstaget jag gjorde var att blanda i för lite vätska, vilket ledde till att vi fick för lite av den goda buljongen. Har du inte tid att koka buljong på skalen direkt så kan du lägga de i en påse och frysa in så länge.

Räkbuljong
räkskal (jag använde inte huvudena)
schalottenlök/gul lök
morot
tomatpuré
vitt vin
vatten
gärna spad från räkorna/kräftstjärtarna

1. Hacka löken grovt, skala och slanta morötterna. Stek försiktigt allt i olja i en stekpanna eller kastrull.
2 Lägg ner räkskalen, blanda ner lite tomatpuré.
3. Häll på vin och vatten samt eventuellt spad.
4. Låt det sedan stå och koka ca 30 min med lock.
5. Sila av soppan och smaka av. Använd buljongen som bas i en soppa eller i en pastasås. Ska den inte användas direkt kan du frysa in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar