söndag 20 mars 2011

Chokladbollar


Innan vi svenskar visste vad cupcakes, macarones och brownies var så serverades det andra sorters sötsaker till kaffet. Det här var även innan innan en vanlig svart kopp med bryggkaffe byttes ut mot en latte, cappuccino eller en espresso. 

Iallafall, en av dessa sötsaker är chokladbollen  Så enkel att slänga ihop med ingredienser du oftast har hemma, så god att den smälter i munnen och det kan lätt att det slinker ner både en och fem till och så kontroversiell med namn som negerboll.

För mig är det barndom, det är födelsedagskalas med ballonger, marängsvisch, saft och kex. och det är gråa höstdagar när jag och min lillebror inte visste vad vi skulle hitta på men var lite sötsugna och då ställde oss och rullade chokladbollar. "Va bra, sa mamma, då har jag till fika när vi får gäster." Men det blev sällan så, oftast var de slut när mamma fick gäster. 

Här kommer Per Morbergs recept, som jag serverade igår på min fest. Jag rekommenderar att göra dubbel sats, sen är det bara att frysa in och ha på lager när du får gäster.  
   '
Chokladbollar
200 g smör
6 dl havregryn
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakaopulver
4 msk starkt kaffe
kokosflingor att rulla bollarna i

1. Rör ihop alla ingredienser utom kokosflingorna i en skål. 
2. Tillsätt kaffe och rör ihop till en tjock smet.
3. Forma smeten till bollar, 3-4 cm i diameter och lägg på ett fat. Ta gärna hjälp av en sked så går det lättare.
4. Rulla bollarna i kokosflingor, lägg på ett fat och ställ in dem i kylskåpet. De är godast när de är kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar