lördag 12 mars 2011

Chokladpudding

Foto: Recept.nu
När jag tänker på chokladpudding så tänker jag på Ekströms. Lite mjölk och lite pulver så var det klart - och gudomligt gott. Jag kunde äta hur mycket som helst. Men inte min pappa. han hade nämligen förätit sig på chokladpudding någon gång som barn. Än idag har han svårt att äta mer än en smakbit. Men inte mig emot, det innebar, och innebär fortfarande, bara desto mer till mig. 

Eftersom jag älskar chokladpudding blev jag helt lycklig när jag hittade det här receptet. Inte bara för att det är väldigt gott utan också för att det är enkelt, billigt, går snabbt (bortsett från timmarna i kylen) och för att du oftast hittar alla ingredienser i kylen eller i skafferiet.

Jag tycker att du ska vispa ihop en chokladpudding innan du slänger i dig frukosten och ger dig ut i solen idag, då har du kvällen räddad. Det tänker iallafall jag göra. Det här är Per Morbergs recept och jag lovar dig, det smakar precis som man vill att chokladpudding smakar. och extra gott blir det ju alltid när man själv har gjort det, det är inget som slår den kryddan.

Per Morbergs chokladpudding
5 dl standardmjölk
5 msk maizenamjöl
3 msk strösocker
3 msk kakaopulver
1 uppvispat ägg
1 msk vaniljsocker

Serveras till: vispgrädde & bär

1. Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm under omrörning.
2. När krämen börjar tjockna och sjuda är den klar och ska då svalna lite.
3. Häll sedan krämen i en skål och låt den kallna i kylskåp 3-4 timmar.
4 Servera med vispgrädde och bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar