tisdag 22 februari 2011

Underbar lasagne med mandelpesto och ricottaost


Foto: Tina Fallgren

När jag får lite kreativ energi över så bläddrar jag ofta i mina alldeles för många kokböcker. Ett bläddrande som oftast resulterar i att jag sedan ställer mig i köket och lagar en alldeles för ambitiös middag till mig själv (ambitiös för att det tydligen anses ambitiöst att laga annat än snabbmakaroner och falukorv till sig själv).

Det här receptet har jag hämtat från Lotta Lundgren, jag bytte bara ut lasagneplattorna mot pasta. Förresten är ricotta är min nya favorit i köket, en italiensk mjukost som har en neutral men söt smak (du hör ju själv, den är underbar så skippa den inte!) Underbar lasagne som kan serveras vegetarisk. Ett snabbare tips är att bara koka pasta, blanda med mandelpesto och toppa med ricottaost.

Underbar lasagne med mandelpesto och ricottaost (2 port)
25 g smör
1/2 dl mandel
1/2 tsk honung
1 ekologisk citron, zest och några droppar saft
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 250 g skogschampinjoner eller portabella
4 skivor serranoskinka (kan uteslutas)
200 g färsk spenat
1/2 burk ricotta, ca 125 g (kan uteslutas)
2 lasagneplattor, normalstora

1.Rosta mandeln hårt i torr stekpanna. Krossa sedan i mortel, kvarn eller matberedare.
2.Smält smöret och låt smöret bubbla någon minut på låg värme tills det börjar dofta, som Lotta beskriver det, "som knäck".
3.Blanda ner citronzest, mandelkross och honung i smöret. Smaka av med lite salt och håll det varmt.
4.Hacka lök och vitlök och stek den lätt. Stek champinjonerna i en egen panna i smör och låt det få fin färg. Blanda sedan ihop med löken och blanda ner skinkan.
5.Koka upp vatten till lasagneplattorna/pastan.
6. Tillsätt spenaten till svamp-och lökblandningen och stek tills den sjunkit ihop. Salta och peppra.
7. Koka pastan mjuk, ta upp och lägg på två tallrikar. Lägg upp spenatfyllningen och toppa med en rejäl sked ricotta och mandelpesto.


Mandelpesto


1 kommentar: