fredag 18 februari 2011

Ljuvligt goda pannkakor med en liten berättelse

Foto: Tina Fallgren

En liten pannkaksberättelse

Det var tidigt 90-tal
och min allra bästa vän bodde väldigt nära mig, med bara en kort väg emellan. Så kort att man kunde springa hela vägen i sina Ruff-tuff kläder utan att bli det minsta andfådd. Det var troligtvis på grund av det korta avståndet som hon från början blev min allra bästa vän, sedan dess har vår vänskap hållit i sig. Jag är helt säker på att det beror på två saker - kärlek och pannkakor. 

Hennes pappa kunde, och kan fortfarande, trolla fram de allra godaste pannkakorna. Mitt i (för det var ju alltid så det kändes när man var liten, man hade ju aldrig lekt klart) när vi lekte i vår gräskoja, meckade med vår skrotcykel som skulle bli ett flygplan som vi sedan skulle rädda världen med, spelade kula, lekte kurragömma på tre, gungade i lekparken, cyklade på alldeles för stora cyklar eller bytte bokmärken för fullt var det alltså dags för mat. 

Maten bestod av ljuvligt doftande och alldeles underbart goda pannkakor. Hos mig serverades alltid pannkakor med glass, hos min bästa vän serverades de alltid med lingonsylt. En kombination jag aldrig skulle ha gått med på hemma hos mig, men hos henne var det otänkbart att servera pannkakorna med något annat tillbehör. Föreställ dig de allra frasigaste och gyllengula pannkakorna du kan tänka dig, perfekta i konsistensen och så goda att man skulle kunna smälla i sig bokstavligen hur många som helst. Det var precis så de var. Dessa pannkakor tillsammans med rårörda lingon var det godaste jag visste och är idag ett av mina starkaste barndomsminnen - de allra godaste pannkakorna.

När min pojkvän blev galet sugen på pannkakor häromdagen sa jag bestämt att jag inte alls är så förtjust i pannkakor längre. Men efter att han hade lagat de goda, tunna, frasiga och väldigt fina pannkakorna finns det inget annat för mig att göra än att ta tillbaka min pannkaksåsikt. Jag tycker nog om det precis lika mycket idag som jag gjorde för 20 år sedan. 

Här kommer två recept, ett på laktosfria och ett på min barndoms godaste. Givetvis ska pannkakorna stekas i en gjutjärnspanna. Till detta serverades igår egengjord blåbärssylt (koka ihop snabbt med socker i en kastrull eller rårör med socker i en skål) och vispgrädde.

Gunnars ljuvliga pannkakor
3 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl standardmjölk
smör att steka i

Laktosfria pannkakor
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl havremjölk
3 ägg
2 msk mjölkfritt smält smör/olja

1. Blanda samman mjöl, salt och eventuellt socker. Tillsätt 2-3 dl havremjölk/mjölk och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av havremjölken/mjölken. Knäck i äggen och vispa ihop. Rör i det smälta smöret/oljan. Värm en gjutjärnspanna och smält smör. Stek de tunna.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar