fredag 18 februari 2011

Laxsoppa alá Ingegärd

Foto: Tina Fallgren

Om man gör en god soppa kan man få den uppkallad efter sig, oavsett om man från början har tillverkat den eller inte. Den här goda laxsoppan har en Ingegärd lyckats med. 

Äter du som jag alldeles för lite fisk? Då kan vi tillsammans se det här receptet som en utväg ur eländet och en väg in i omega 3- fettsyrornas underbara värld. 

Både laxen och spenaten kan vara både färsk eller fryst. Det är ett väldans massa sjudande i det här receptet, för dig som inte vet det det betyder det alltså att soppan ska koka på svag värme.  
   
Laxsoppa  (4 pers)
400 g lax
5 dl fiskbuljong
2 dl vitt vin
1 stor fänkål, tunt skivad
1 potatis, i tunna skivor
4-6 st schalottenlökar
2 st skalade och slantade morötter
2 selleristjälkar i tunna skivor
3-4 dl creme fraiche
1/2 liter spenat
1 burk med kräftstjärtar
salt och peppar

1. Koka upp vin och buljong. Sjud grönsakerna mjuka, ca 15 min .
2. Ta upp grönsakerna och rör ner creme fraiche, låt sjuda ca 4 min.
3. Lägg i spenat och grönsaker och låt det sjuda ca 4 min.
4. Lägg i lax och låt soppan slutligen sjuda i 4 min. Blanda i kräftstjärtarna precis innan servering. Späd med lite mer buljong om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar