tisdag 8 februari 2011

Pasta Carbonara

Foto: Tina Fallgren

Förra veckan misslyckades jag med en gryta. Så där stod vi, jag och min pojkvän, med en smaklös gryta och med en stor och bultande hunger. V a d g ö r a? Jag traskade iväg till macken och köpte alldeles för dyr bacon för att slänga ihop en pasta carbonara istället.

Till det testade vi en ny ost jag precis hade köpt, en parmesanost från Coops nya märke Prima. Jag ville helt enkelt testa ifall jag skulle märka någon skillnad på en billig parmesan och en som var lagrad i 12 eller 24 månader. Det gjorde jag definitivt. Tid innebär att varan blir dyrare, kilopriset ligger på runt 320 för den osten jag köpte, men det innebär också att det smakar mer. Och eftersom de övriga ingredienserna inte är dyra i den här rätten kan man ju kosta på sig det ibland.

Pasta Carbonara 4 port
ca 400 gram pasta
1-2 paket bacon, nedskuren
1-2 vitlöksklyftor (beroende på storlek)
2 äggulor
ca 3 msk grädde
ca 1 dl parmesan (Coop prima)
salt och mycket svartpeppar

1.Koka upp pastan.
2.Blanda äggulorna med grädde, salt och det mesta av parmesanosten.
3. Klipp ner baconet i mindre delar och stek hårt. Häll ner i äggblandningen.
4.När pastan har kokat klart blandar man ner äggblandningen så att det blir krämigt, samt baconet.
5.Lägg upp på tallrikar och strö rikligt med svartpeppar över. Tillsätt det sista av parmesanosten på toppen. Servera direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar