måndag 10 januari 2011

Grekiskt lantbröd

Foto: Tina Fallgren

Jag bakade de här bröden till julafton och de blev uppskattade. De kräver få ingredienser men mycket tid för jäsning, men har du tiden så är det definitivt värt det. Det är ju faktiskt få saker smakar så gott som nybakat bröd.

Grekiskt lantbröd
75 gram jäst
1 1/2 msk havssalt
8 dl ljummet vatten
1/2 dl olja
1 msk honung
1 1/2 kg vetemjöl

1. Smula ner jästen i en stor bunke.
2. Blanda ut med vattnet, tillsätt salt, olja och honung.
3. Häll i mjölet och blanda till en fast deg, för hand, med elvispens degkrokar eller i en bakmaskin.
4. Låt degen jäsa under bakduk 45 min.
5. Knåda degen några minuter och låt den jäsa igen underbakduk 45 min.
6. Knåda degen igen och forma till två limpor.
7. Låt jäsa 60 min på en bakplåt. Skär tre sneda snitt i bröden för att få fina bröd.
8. Sätt ugnen på 275 grader.
9. Grädda brödet i ugnen längst ner, ca 10-15 min tills det har fått färg.
10. Lägg sedan på folie på bröden och sänk värmen till 200 grader.
11. Gräddas totalt 50 min.
12. Ta ut bröden och pensla eller spruta på vatten.

1 kommentar:

  1. Hej :0)

    Skriver precis ut det här receptet - bak i kväll!
    Tack för alltid så bra Tips ;)
    Hoppas allt är bra och att hegerna har varit slappa och sköna.
    Kram

    SvaraRadera