lördag 29 januari 2011

Bearnaisesås + en Räddare-i-nöden-pepparsås

Foto: här

För några helger sedan skulle jag och min pojkvän laga ihop en bearnaisesås. Så svårt kan det ju inte vara tänkte vi. Men vi tänkte fel. Såsen totalskar sig och där stod vi med förvånade ansiktsuttryck och undrade var det var som hade hänt. Det gick ju så bra? Den såg ju så fin ut?

För att rädda middagen slängde vi ihop en pepparsås som min kompis Johanna hade tipsat om på Matmolnet och tur var väl det. Någon vecka senare testade vi igen och lyckades. Jag tror vi blandade i både lite mer kärlek och lite mer fokus den här gången, därför blev den också lite extra god.

Men utifall du skulle gå samma väg som vi gjorde, alltså misslyckas första gången, så skriver jag till pepparreceptet längst ner.

Bearnaisesås
6 st ägg
500 g smör
1 kvist dragon (det går bra att använda torkad också)
8 st vitpepparkorn
4 st schalottenlökar
1 msk persilja, hackad
0.5 dl vinäger
1 dl vatten
salt
peppar

1. Finhacka löken och krossa vitpepparkornen. Lägg lök, pepparkorn, vinäger och dragon i en kastrull. Låt det koka in tills ungefär en tredjedel återstår.
2. Ta kastrullen från värmen. Sila vätskan och låt den svalna. Tillsätt äggulor och vispa över vattenbad tills såsen blir krämig (såsen får inte koka). Ta bort kastrullen från värmen och vispa ner det skirade smöret. Börja droppvis. Öka sedan till en fin stråle när såsen binder. Smaksätt med salt, peppar, persilja, finhackad dragon och ev cayennepeppar.

Johannas räddare-i-nöden-pepparsås
2 1/2 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 msk smör
1-2 msk peppar (använd vilken peppar du vill)
1 msk tomatpuré
1/2 köttbuljongtärning

1. Krossa pepparkornen i en mortel och stek i smöret på medelhög värme. Tillsätt grädde, creme fraiche, tomatpuré och buljongtärning. Låt såsen sjuda 8-10 min tills den tjocknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar