fredag 1 oktober 2010

Mammas galet goda äppelris

Foto: Tina Fallgren
 



Förra helgen gjorde jag en kort resa upp till Hälsingland. På mamma och pappas tomt står ett stort äppelträd, och när solen lyste som vackrast beslutade jag mig för att ta tillvara på alla fallfrukter. Resultatet blev mammas superenkla och galet goda äppelmos som hon alltid lagade när jag var liten.

Mammas äppelris
Grötris
vatten
mjölk
svenska äpplen
socker
kanel

1. Koka risgrynsgröten enligt anvisning. Jag brukar använda mjölk, men vill du ha krämigare kan du använda grädde.
2. Skala äpplena och skär i bitar, lägg i en kastrull.
3. Låt äpplena koka upp och blanda ner lite socker, välj mängd efter hur söta äpplena är. Blanda ner kanel om du vill, annars kan du servera äppelriset med kanel bredvid. Rör i kastrullen så äpplena inte fastnar, äpplena ska värmas upp och bli som en kompott, men gärna med äppelbitar kvar.
4. Blanda ihop den färdigkokta gröten med äppelkompotten, servera med kall mjölk och kanel.

2 kommentarer:

  1. Mmmm, det vattnas i munnen på mig när jag läser inlägget och njuter av vackra bilder.
    Jag har lagt till dig på min länklista på min blogg, hoppas det är ok för dig :0)
    Trevlig helg och massor av kramar / Matilda

    SvaraRadera
  2. Jag älskar äppelris. Det är verkligen ett barndomsminne. När det skulle serveras och vara extra festligt lade vi riset i en ugnsfast form och bredde en marängsmet över och gräddade. Servering med gräddmjölk. Mycket gott tyckte alla vi barn.

    SvaraRadera