torsdag 4 november 2010

Min supergoda agavemüsli

Foto: Tina Fallgren

Jag gjorde min egna müsli, vilket visade sig bli mycket godare än den färdigköpta och väldigt enkelt. Den här får vem som helst att komma upp ur sängen alla tidiga mornar för att ge tid till frukosten!

Välj ingredienserna själv. Jag hittade ett recept i det senaste numret ur tidningen Baka och gjorde min egna variant. Den här är dessutom glutenfri.

Eftersom jag bytte ut honungen mot agavesirap heter min müsli Agavemüsli. Jag valde att inte krydda min müsli med farinsocker och kanel, men det är en smaksak. Tillsätt gärna torkad frukt. Något jag lade till är mer hasselnötter.

Agavemüsli
4 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl  linfrön
1 påse hasselnötskärnor
2 msk rapsolja
2 msk agavesirap eller honung
2 msk vatten
(1 msk kanel)
(1 msk farinsocker)

1. Värm ugnen till 150 grader.
2. Blanda ihop alla torra ingredienserna i en bunke.
3. Blanda ihop vatten agavesirap (eller honung) och olja och blanda ner och fördela i de torra ingredienserna.
4. Bred ut allt på ett bakplåtspapper på en plåt och sätt in i ugnen i mitten tills de blivit rostat, ca 20 min. Blanda om efter halva tiden.
5. Blanda ner torkad frukt om du vill och förvara i en lufttät glasburk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar